Wednesday 1 October 2008

Internationella relationer

Manga har akt fran gymmet nu, kvar finns endast jag, Taka, Chad, Luke och en japansk donna. Tankte gora en kort redogorelse om de mer intressanta karaktarerna.

Taka ar en, tror jag, 21 arig japan fran Tokyo. Han namner garna att han tranar pa samma gym som Masato hemma i den nedgaende solens land och att denne har "good lowkick". Taka ar for hard for att raka sina fa, langa spridda fjun pa hakan och han har nagra slags utslag pa handerna.

Taka gar alltid in med 110 procent. Nar han hoppar rep sker det med en energi sa hard, sa intensiv,att inte ens hans valtranade kropp klarar av den Han hoppar darfor allt vad han har i ca. tre min, for att sedan ta en paus i ca en min. Sedan upprepar han proceduren. Samma strategi har han nar han ska gora morgonlopningen. Meningen ar att man ska starka benen nagot, fa flas och varma upp. Man joggar ca 30-45 min. Joggar. Taka startar dock lopningen med att lopa allt vad han har, en ljudvallssprangande sprint, i ca. tre min. Sedan ar han sa andfadd att han gar i en minut, och loper sedan allt vad han har igen.

Forsta gangen jag hade en langre konversation med karln var en annan japan med. Da var jag inte saker pa om han ursprunligen var fran Japan eller Thailand eftersom han verkade samtala med thailandarna utan problem. Visst ar han fran Japan, men den andra japanen verkade han en annan asikt. "Taka not japanese" sa han och och skakade leende pa huvudet, som for att distansera Japan fran Taka. Taka ager sonder.

Australiensaren Luke har varit pa gymmet i ca. ett halvar tror jag och brot foten i en fight han gick innan jag kom. Jag fragade om han hade sett nagra kryp i rummet han sover i pa gymmet och det hade han. Men han bor pa landet i Australien och ar van. "You can wake up one night and there's a huge spider on your face" klamde han ur sig nar vi anda var inne pa smakryp. Att hitta nat livsfarligt i skon var inte ovanligt och att pata i tradgarden kan sluta med en begravning. Nar han var liten kaxade han ofta med sma kangurur och de svarade alltid med att satta sig pa svansen och gora en teep, front kick, med bada fotterna.

Chad ar kanadensaren jag delar rum med och han lagger sporadiskt fram massa citat fran filmer jag sett, men jag kanner aldrig igen citaten. Han har ett kranglande kna sa han struntar i att lopa pa morgonen. Efter ett tag ledsnade han dock pa att bara ligga och sloa istallet for att lopa sa han kom pa idén att investera i en cykel och bruka den under morgonpasset. Skonsammare for knat. Chad ar dock ingen rik man utan han var beredd att lagga max 2000 baht (ca 400 kr) pa en cykel, helst en begagnad sa klart. Det visade sig vara lattare velat an gjort sa det hela slutade med att han fick kopa en ny barncykel istallet. Och med barncykel menar jag en liten, liten cykel.

Det visade sig att hans knan nastan slog i hans hander nar han cyklade; "so I'm just cruising" forklarade han nar jag undrade hur hans morgonturer gick. Samtliga thailandare som sag honom berida den forkrympta ponnyn till cykel log gott, eller brast ut i skratt.

No comments: