Wednesday 1 October 2008

Hundfittor

Sitter just nu i det billiga internetcafeet. Fattar inte riktigt hur stallet hanger ihop. Det verkar vara en slags drugstore/djuraffar/internetcafe med tvattautomater. De verkar mestadels salja sma hundar i djuraffarsavdelningen. De skaller _hela_ tiden och nar man ska ga in till rummet dar datorerna star kommer det alltid fram en aggressiv liten jeppel och skaller frenetiskt och ser ut att vilja attackera.

Det ar hundar vart man an gar i Thailand. De ar overallt. Vildhundar finns vid varje trottoarkant. De gar fritt och ser ut som sma dingos typ. Jag laste nagonstans att Thailandarna "lever i symbios" med hundarna. Det ar ett hemskt satt att uttrycka det pa. Som att saga att nagon skulle "leva i symbios" med kackerlackor och andra hemskheter.

Hundarna ar ackliga som fan och man vet aldrig vad de kan fa for sig. De ar inte det minsta blyga utan gar fram till matstand och forsoker ta en mumsbit eller forsoker ta sig in pa Seven Eleven nar det regnar. De saknar oftast lite pals och har grasvarta forhardnader langs med benen eftersom de sover pa asfalt.

Loptraningen gor man pa morgonen, jag brukar springa ca. 30 min runt omkring grannskapet. Nan gang forra veckan sprang jag min vanliga rutt och nar jag kom in pa vagen med hus pa ena sidan och ett litet grasfalt pa andra borjade en hund skalla pa andra sidan grinden till ett av husen. Det hander ofta att de forvuxna rattorna skaller nar man kommer nara deras residens. Lite overraskad blev jag och sneglade mot huset, for att sedan bli vettskramd nar tre eller fyra andra hundar helt plotsligt stamde in i skallandet och narmade sig fort fran grasfaltet pa motsatt sida. De stannade tatt inpa mig, sag hotfulla ut och skallde som fan och jag blev lite tafatt i mitt handlande, stod och stirrade pa dem medan jag nervost klamde ur mig "nae vafan". Som tur var kom en barsk dam ut ur huset med en pinne i hogsta hugg och byrackorna fran faltet fattade direkt och backade undan.

Det ar tydligen sa man ska behandla asen. Som as. "Just kick the cunts" var ett rad fran Luke, australiensaren. Chad, kanadensaren instamde och berattade att han bara sparkar till hundarna i huvudet nar de springer upp jamsides med han nar han cyklar. Tydligen var det nan hund som javlades med en av Thailandarna nar han var och lopte och han sparkade till den sa hart att den nastan dog.

Manga av dem ser ut att ha fatt den behandlingen. Det finns en vit sotnos med ett extremt underbett som alltid hanger vid kvarterets Seven Eleven. Hans undre framre tander star ut aven nar han har sitt gap stangt och ett av hans ogon ar igensvullet. Tydligen fick jeppeln dessa sardrag efter att han blivit lite smatt overkord. "That's my favorite dog" har Arturo sagt och visst, den hunden har nagon slags pondus.

Man undgar inte att paminnas om deras existens ens nar man sover. Mitt i natten kan man vakna upp av att en hund skaller som forbytt eller att en katt ger ifran sig ett avgrundsskri. De hanger tydligen i hundgang och slass mot andra hundgang sager Chad. Nar han bodde i ett fattigare omrade sag han dessa gangkrig utspela sig hela tiden.

Aven katterna ger en viss gangstassociation. Chad och jag diskuterade dessa fenomen och kom fram till att det maste finnas viss kattstreetcred. Vissa av katterna ser sa hemska ut att hundarna lar rygga undan; respekt. Det finns katter som knallar runt med ett skevt oga, endast ett ora och en stump till svans. "You don't fuck with that cat man. That cat has seen some shit".

2 comments:

Anonymous said...

haha, vilket härligt sätt du har att beskriva din avsky!!/Malin

Anonymous said...

jag känner igen den där jävla hunden :) jag minns dom alla där på hörnet i mörkret när man kommer hem 30 lysande ögon tittar på en haha, aja chokdee träna hårt.
/Seno