Wednesday 13 August 2008

En film som jag hatar att älska

Film är kul. Film kan vara mycket.
I söndags såg jag en film som jag råkade snubbla över pga. det lustiga omslaget. Jag kollade upp den på imdb och blev nyfiken, filmen i fråga är Taxidermia. Det räcker ju typ med bilden för att man ska bli nyfiken, men när jag väl läste om handlingen, då kände jag att jag måste se den. Eftersom det verkade vara en "konstfilm" förberedde jag mig och tänkte analysera minsta detalj, något som vanligtvis slutar med att man missar halva filmen. Efter att jag tryckt på play var det inte på tal om någon högre tankeverksamhet dock. Anslaget var fantastiskt och trollband direkt. Taxidermia är en helt unik film, jag har aldrig sett nåt liknande förut. Säkerligen full av kritik mot Ungerns historia och samhälle på ett djupare plan, och med något finurligt budskap om människan inbakat i alla bisarra scener är det en film som jag såg om direkt, för att försöka förstå innebörden av. Det har jag aldrig gjort förut. Jag satt med öppen mun under vissa scener medan andra gjorde att jag grimaserade illa. Ständigt på jakt efter nåt nytt fick jag här mitt lystmäte, filmen chockar hela tiden och spelar på hela det känslomässiga registret. Sista scenen med konsveratorn är helt sjuk men samtidigt fantastiskt vacker. Just här ligger rubriken nära till hands, detta är en film som garanterat bara har två läger; de som gillar den och de som tycker att den är helt sne. Själv tycker jag att den är fantastisk och ska se om den snarast, försöka bilda mig en uppfattning om diverse symbolik också.

Efter att ha tittat lite på filmens forum på imdb och läst ett antal recensioner går åsikterna isär om vad vissa saker betyder och det är ganska vanligt när det gäller lite mera "artsy-fartsy" film som denna och tex. Pi. Själv tycker jag att det är ganska jobbigt att gå runt och inte veta exakt vad det är filmskaparen menade med det och det där, även om man tänkt efter själv och försökt klämma ur sig en åsikt. Det är ett tveeggat svärd med fri tolkning, men man ska inte rota in sig för mycket i detaljer antar jag, utan bara följa med på upplevelsen. För fyfan, en upplevelse är det iallafall att se Taxidermia.

Värd att se?

No comments: