Tuesday 26 August 2008

Lortig sömn, löst skägg

Har spelat ohälsosamt mycket Bionic Commando: Rearmed multiplayer med kamrat Lortskägg och kumpan Sömnlös. Grymt kul. Det var lite svårt att få häng på den obefintliga air-control man har och att förstå hur kroken fungerade, men efter ett par rundor svingade jag mig graciöst fram. Har alltid varit ett fan av småtjafs och fyndiga smädelser när det tävlas och själv tycker jag att jag har övat in en timing som ingen i bekantskapskretsen kan mäta sig med. Lortskägg och Sömnlös spelar dock oberörda. Lortskägg är någon slags självutnämnd "högre" spelare som varken svär eller ger svar på tal när mina glåpord flyger som ståtliga albatrosser. Varje halvtimme rinner dock bägaren över och han utbrister något i stil med "spelar inte seriöst just nu". Ibland når Lortskäggs vansinne också proportioner i klass med Sömnlös's chipsintag och han får för sig att han kan se kod: "Nu blir jag arg, jag förlorade trots att jag gjorde rätt" är ett utlåtande som berörde mig oerhört och både jag och Sömnlös undrade om vi skulle få så någon Neo-lik pose från honom, ty Svettborsts verklighetsuppfattning är sannerligen skev.

När det gäller Sömnlös har han alltid varit en enigma. Det som är känt om honom har han själv deklamerat och ofta hör man det via ryktesvägar. Han sitter ofta i en vrå med ett fimpluktande, halvöppet gap och observerar, eller är han bara trött? Trött på Pitte kanske, för när min himmelsblå karaktär på sänker hans, passande nog, gröna dito med en snabb salva tittar han förstrött mig i ögonen, för att sedan vända huvudet med en suck. Efter ett antal förlorade dueller där jag med hjälp av mitt muskulösa avtryckarfinger tjänat in ett tresiffrigt antal frags på Sömnlös's bekostnad rör han sig likt en somnanbulist långsamt närmare till TV:n. Väl där utbrister han nyvaket "JAG MÅSTE SE VAD JAG SPELAR", för att sedan återgå till trötta, förudmjukade stön när jag krävt hans karaktär på ännu ett liv.

Single player är också fett roligt, och svårt! Sjukt svårt ibland! Men det är gött, gillar verkligen spel som har en inlärningskurva och som kräver din hundra procentiga koncentration. Har skyhöga föväntningar på Bionic Commando nu och längtar oerhört mycket. Stort plus att det utvecklas av svenskar, för svenska speltillverkare har fan koll just nu. Kolla bara på Mirrors Edge, ruggigt het design.


Kom igen Sverige!

No comments: